فصل ۲.
مبانی
خب، بیایید شروع کنیم! در این بخش اول کتاب، ما قصد داریم پایههای پروژه را بگذاریم و اصول اصلی که برای بقیه ساخت برنامه نیاز دارید را توضیح دهیم.
شما یاد خواهید گرفت که چگونه:
- یک دایرکتوری پروژه (Project Directory) که از قراردادهای Go پیروی میکند را تنظیم کنید.
- یک سرور وب (Web Server) را راهاندازی کنید و به درخواستهای HTTP ورودی گوش دهید.
- درخواستها را بر اساس مسیر (Path) و متد درخواست (Request Method) به هندلرهای مختلف هدایت کنید.
- از بخشهای wildcard در الگوهای مسیریابی خود استفاده کنید.
- پاسخهای HTTP، هدرها (Headers) و کدهای وضعیت (Status Codes) مختلف را به کاربران ارسال کنید.
- پروژه خود را به روشی منطقی و مقیاسپذیر (Scalable) ساختار دهید.
- صفحات HTML را رندر کنید (Render) و از وراثت قالب (Template Inheritance) برای جلوگیری از تکرار کدهای HTML استفاده کنید.
- فایلهای استاتیک (Static Files) مانند تصاویر، CSS و JavaScript را از برنامه خود ارائه دهید.
واژهنامه اصطلاحات فنی
| اصطلاح فارسی | معادل انگلیسی | توضیح |
|---|---|---|
| دایرکتوری پروژه | Project Directory | ساختار پوشهای که شامل تمام فایلها و منابع پروژه است |
| سرور وب | Web Server | برنامهای که درخواستهای HTTP را دریافت و پردازش میکند |
| مسیر | Path | بخشی از URL که مسیر درخواست را مشخص میکند |
| متد درخواست | Request Method | نوع عملیات درخواست HTTP (مانند GET، POST، PUT، DELETE) |
| هدرها | Headers | اطلاعات اضافی در درخواستها و پاسخهای HTTP |
| کدهای وضعیت | Status Codes | کدهای عددی که نتیجه درخواست HTTP را نشان میدهند |
| مقیاسپذیر | Scalable | قابلیت رشد و توسعه برنامه بدون نیاز به تغییرات اساسی در ساختار |
| رندر کردن | Render | فرآیند تبدیل قالبهای HTML به صفحات وب نهایی |
| وراثت قالب | Template Inheritance | روشی برای استفاده مجدد از کدهای HTML مشترک در صفحات مختلف |
| فایلهای استاتیک | Static Files | فایلهای ثابتی که بدون پردازش به کاربر ارائه میشوند |